bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

måndag 26 november 2012

"Bakdag"

Idag har jag tagit mig tid att förbereda lite mellanmål. Prövade muffisarna som Ippa gjorde tidigare, blev jätte bra. Gjorde även super enkla, nyttiga och goda frökex. Lägger upp lite bilder från min muffins och hänvisar till receptet här

Förberedelser av ingredienserna.

Färdiga! Vart som sagt jätte goda, dock inte lika stora som Ippas så jag fick äta två/mellanmål. Jag hade också äpple i en del och sen blandade jag blåbär/hallon. Som den kanelälskare jag är pudrade jag över lite extra kanel innan dem fick åka in i ugnen.

Till frökexen, väldigt enkla men tar lite tid då de ska vara inne i ugnen några timmar.
Ingredienser
2 dl linfrön
1½ dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
2 dl vatten
lite flingsalt


Blanda ihop allt och låt stå i kylen 1-1½ timme så fröna suger åt sig vattnet

Bred ut "smeten" på en plåt med bakplåtspapper och sen in i ugnen på 125 grader i ca 2 timmar

Efter några timmar i ugnen när smeten stelnat och fått svalna lite är det dags att bryta den till kexbitar. Jätte gott och passar både till frukost med ett kokt ägg, eller som mellanmål med ost och tomat eller annat pålägg man tycker är gott!


2 kommentarer:

  1. Mina muffisar blev inte heller så stora när jag gjorde dem så jag åt också 2/mellanmål :) Vist är dem goda? :D Kexen ser jätte smarriga ut! Dem måste jag prova! /FLIPP

    SvaraRadera
  2. Ok då behöver ja inte känna mig misslyckad då ;p gör det! De blev jätte goda! :) <3/ Micha

    SvaraRadera